Biri D Vitaminden mi bahsetti ? -1

D VİTAMİNİ NEDİR ? HASTALIKLARA GÖRE ETKİN DOZ AYARLAMASI NASIL YAPILABİLİR ?

D vitamini insan vücudunda sağlık açısından belirgin etkileri bulunan yağda  çözünen steroid formda bir vitamindir.

İnsan yaşamı için kritik olan 24 mikro besinden biridir. Güneş bu doğal vitaminin vücudumuzda sentezlenmesini sağlayan yegane kaynaktır, ancak doğal olarak balık, diğer deniz ürünleri, mantar, yumurta ve süt ürünlerinde de bulunur.

D vitamini kolesterolden yeterli miktarda güneş olduğu zaman bedenimizde üretilir.

D vitamini güneşle birlikte en iyi UV indexi 3 veya üzeri olduğu zaman üretilir ki bu da yıl boyu ekvatora yakın  37. Paralele yakın yerlere denk gelir.

D VİTAMİNİ NE İÇİN ÖNEMLİDİR ?

D vitamini insan vucüdunda üretilip aktif forma geçene kadar başta cilt, karaciğer ve böbrek gibi organlar üretiminde temel rol alıp; birçok sistem D vitamini sentezine etki edebilmektedir. Bizdeki bu mekanizmada çıkan son ürün kolekalsiferol olarak geçerken bitkilerde ergokalsiferoldür. Vucüdumuz ve diğer canlılar için elzem olan bu vitaminimiz birçok durumda ve hastalıkta kullanılmaktadır;

Antioksidan

Antiinflamatuvar

Allerjik hastalıklarda immünmodülatör

Kemik ve eklem sağlığında

Beyin sağlığı ve bilişsel fonksiyonlarda

İnsülin duyarlılığında

Kardiyovasküler sistem hastalıkları dahil olmak üzere kanser, otoimmün hastalıklar, otizm vb birçok durumda kullanılabilmekte ve önemi ile ilgili birçok yayın önümüze gelmektedir.

Günlük 5-30 dk arası  güneş kremi olmadan haftada en az iki kez saat 10:00-15:00 arası kollar bacaklar, sırt ve yüz açık şekilde güneşlenme bazı araştırmacılar tarafından yeterli görülmüştür.

Önemli bilgi: UvB ışınları (D vitamini sentezi için gerekli olan form yani 290-320 nanometre dalga boyu) camdan (pencere vb) geçemez.

Bu dalga boyu deriden 7-dihirokolesterolü previtamin D3 formuna dönüştüren frekanstır. Ve derideki bu d vitamini sentezini etkileyen faktörler; derinin melanin pigment içeriği, bulutlu gün , sisli gün, mevsim,hangi paralelde olduğun ve güneş koruyucular gibi faktörler etkiler.

Postmodern kapalı kutu toplumumuzda D vitamini yetersizliği önemli bir problemdir.

UVB sadece D vitamini sentezi için önemli değildir cildimiz güneş ışığının UVB dalga boyuna maruz kaldığında insanlarda birçok önemli peptid ve hormon üretilir.  Bunlar;

Beta endorfin: relaksasyonu sağlar ve ağrıya karşı toleransı arttırır.

Kalsitonin ilişkili peptid salgılatır; bu hipertansiyon, vasküler inflamasyon ve oksidatif stresten korur.

Substance P bir nöropeptid olup; kan akışını kolaylaştırıp strese karşı immünregülasyon yapar.

Adrenokortikotropin hormon salgılanır; adrenal bezlerden kortizol salgılanmasını sağlar immün sistemi ve inflamasyonu regüle eder.

Melanosit stimüle edici hormon salgılatır; libidoyu arttırır, iştahı baskılar ve cilt koyulaşmasını sağlar.

Bu yüzden D vitamini mi almalıyız yoksa güneşe mi derseniz ben bu haliyle güneşi tercih ederim tabi.